Pert Kayıtlı Araçlar

Aracı olan ya da almayı düşünen herkesin kulağına bir kere dahi olsa gelmiştir "pert / hasar kaydı” kelimesi. Peki, hasar kaydı ile karıştırılan pert kaydı nedir? Trafikte veya herhangi bir koşulda aracınız ile yapmış olduğunuz maddi hasarlı kazalar sonucunda, aracınızın rayiç bedelinin %70 ine tekabül eden bir yerine koyma maliyeti çıkıyor ise bu araç pert olmuş demektir. Çünkü sigorta firmaları bu bedelin üstündeki tamir ücretlerini karşılamayı göze almak istemezler.

Sigorta şirketinin bunu yapmasının iki sebebi vardır. Birincisi; toplam hasarının aracın rayiç bedeline bu kadar yakın olduğu bir bedele tamir edilebilecek kadar hasar almış bir araç, trafikte güvenlik tehdidi oluşturacaktır. İkincisi ise yine bu bedele mal olacak bir tamir ücretinin pert karşılığı ödenen ücrete göre daha mantıklı olmasıdır.

Bunun sebebi, aracın ağır hasar alması sonucunda geriye kalan halinden yani hasarlı satışından elde edilecek gelirinkar olarak şirkete kalacak olmasıdır. Yine bu tutar şirketin ödediği teminat tutarından kurtardığı miktarı da artırmış olacaktır. Bu gibi durumları değerlendirmede yetkili olan eksperlik kurumu, aracın ağır hasarlı olduğuna hükmettikten sonra, emniyet kayıtlarına bu durum işlenir. Artık aracın işlem geçmişine bakıldığında bu kayda herkes tarafından ulaşılabilir.

Özellikle son dönemde ülkemizde de yaygınlaşan araç satışı dolandırıcılığına dikkat edilmesi açısından, satın alımlarda aracın geçmişinin iyi irdelenmesi, doğru fiyatın belirlenmesinde ciddi fayda sağlayacaktır. Zira, gerek ihale yoluyla gerekse sahibinden satış yöntemiyle elden çıkarılan bu araçların ilgili kayıtları gizlenmekte ve bir süre kullandıktan sonra aracı satmak isteyen kullanıcılar büyük zararlara katlanmak zorunda kalmaktadırlar.

Bunun yanında bilmeden satın alınan pert / hasarlı araç sadece maddi anlamda pahalıya mal olmanın yanında, tamiri esnasında yapılan hatalardan kaynaklanan sebeplerden ötürü güvenlik ve sürüş zafiyeti yaşatmakta, kullanıcıların canına mal olabilecek hasarlara da gebe olmaktadır. Pert kayıtlı araçlara yeniden kasko ve zorunlu trafik sigortası düzenlenmesinde bir sakınca olmadığı gibi, trafiğe tekrar çıkabilmeleri açısından da evrak hazırlamak adına sürecin zor olduğu söylenemez. Doğru fiyatla doğru yerden satın alınan pert kayıtlı araç kullanıcı için zorluk değil şanstır.

Pert /Hasarlı araçlardasigorta süreci şu şekilde işliyor. Kaza yaptınız ve aracınız anlaşmalı servise çekildi. Eksper gelip inceleme yaptıktan sonra size aracınız pert oldu dediler. Paniğe kapılmayın çünkü bu aşamadan sonrası size değil sigorta şirketinize sorumluluklar yüklüyor. Öncelikli olarak kaza tespit tutanağı tutulmuş olan aracınız anlaşmalı servise çekiliyor. Burada bilinmesi gereken bir detay çıkar karşınıza. Eğer kasko poliçenizde belirtilmiş ise çekici hizmetinden yararlanabiliyorsunuz. Aksi takdir de size çekici masrafı düşecektir. Servise çekilen aracınıza atanan eksper gelip hasar tespiti yapacak. Bu tespit sonucu belirteceği raporda aracınızın yapım maliyeti aracınızın rayiç bedelinin %70i olması ve aşması durumunda aracınıza pert kaydı tutulacaktır. Pert kaydı tutulan aracın rayiç bedeli üzerinden kasko şirketi size ödeme yapacaktır.

Önceleri aracın piyasa bedeli üzerinden ödeme yapılırken günümüzdeki uygulama aracın kasko rayiç bedeli üzerinden yapılmaktadır. Bazı durumlarda sigorta şirketi hasarın rayiç bedelin %70ine çok yakın olduğu durumlarda dahi tamir etme yoluna gidebilmekte, kullanıcıya nakdi ödeme yapmaktan kaçınabilmektedir. Bu durumda; size tavsiyemiz, pert bedelini nakit olarak tazmin ederek başka bir araca yönelmeniz olacaktır. Zira; böylesi büyük bir hasarın giderilmesi esnasında gerek kullanılacak parçaların kalitesinden emin olamama gerekse ilgili servisin işçilik düzeyinin düşüklük ihtimali aracın gerçek anlamda ilk haline dönüştürülmesi hususunda kaygı oluşturacaktır.

Hepsinden önce, tek başınıza ya da başka bir araçla kazaya karıştığınızda hemen araçların ve olay yerinin birçok açıdan fotoğraflarını çekerek kaza tespit tutanağıdoldurmanız çok önemlidir. Çünkü çoklu kazalarda aracınızın tamir masraflarının zorunlu trafik sigortasından ya da kasko kapsamının hangisinden karşılanacağını belirleyen en önemli faktör budur. Eksper gerekli incelemeyi bu evraklar üzerinden yapacak ve tazmin bu şekilde yapılacaktır. Kazadan itibaren 5 iş günü içerisinde sigorta şirketine gerekli evraklarla bildirim yapmanız mağdur olmamanız için zorunludur.

Tüm bunların yanında sermaye gücü yeterli, kullanıcılar tarafından benimsenmiş sigorta şirketleri ile çalışmanız da faydanıza olacaktır. Kaskonuzun klozunda belirtilen kapsamları ve muafiyetleri iyi incelemeli, ucuz olanı değil ihtiyacınız olanı tercih etmelisiniz. Her şeye rağmen sizin hayatta ve sağlıklı olmanız aracınızın pert olmasından her zaman daha önemlidir. Çünkü sigorta aracınızı öder yokluğunuzu değil.

Pert araç satın alınırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini birlikte inceleyelim. Öncelikle hasar durumunun ve eğer yaptırılacaksa tamir maliyetinin iyi incelenmesi ve toplam külfetin doğru hesaplanması çok önemlidir. Uygun fiyata mal edilmek istenen bir araç için neredeyse hasarsız araç fiyatı ödenmesi yersiz olacaktır. Aracın markası, modeli, donanım özellikleri ve nihai haline kavuştuğunda kullanırken sağlayacağı faydaların farkında olunabilmesi adına, hasarsız bir araçla deneme sürüşü yapılması faydanıza olacaktır. Bu sayede tamirinden sonra kıyas yapma imkanı da doğmuş olacak ve bu tecrübe kusursuz bir sürüş için size ışık tutmuş olacaktır.

Sıklıkla araç değiştiren veya kar amacıyla çok alım satım yapan biri iseniz, aracın ikinci elde satış zorluğunu iyi incelemeli, sizde kaldığı müddetçe katlanacağınız maliyetin hesabını iyi yapmalısınız. Kullanılmasa bile bir aracın sabit giderlerinin olduğu unutulmamalı, doğru hesap çıkarılarak zarar minimilize edilmelidir. İmkan varsa aracın pert kaydı oluşmadan önceki kayıtlarına da ulaşılmalı, kullanıcı kayıtlarının çok değişken olmadığı dikkatle gözlenmelidir. Hali hazırda uygun satın alınan ve satışı yapılacak olan aracın daha da değer kaybetmemesi için bu konu önemlidir.

Eğer satın alınan araç tamir ettirilerek kullanılacaksa yedek parça, bakım ve donanım artırma masrafları detaylı araştırılmalıdır. Aracın olası arızası veya ikinci bir kazaya karışması durumunda katlanılacak tutar ne kadar yüksekse reel maliyeti de o kadar artacaktır. Bu anlamda satış acenteleri size doğru bilgi verecektir. Yine tamir ettirilerek trafiğe çıkılacak araçlarda, tamir esnasında kullanılacak parçaların orijinal ve kaliteli olması elzemdir. Bu konudaki dikkatiniz aracın genel ömrünü de direkt olarak etkiler.

Son ve en önemli nokta, konusunda uzman, sektöre ve fiyatlara hakim, aracılığı meslek olarak benimsemiş kaliteli bir kurumla çalışmaktır. Bu kurumlar sizin adınıza işlemlerini takip ederek, en uygun ve gerçek fiyatına aracı sizin için satın alacak, yapımı aşamasında gerekli bağlantıları kurabilmeniz için size yardımcı olacak ve olabilecek en düşük maliyetle araç sahibi olmanızı sağlayacaklardır. Konut yaptırırken mühendise, satın alırken gayrimenkul danışmanına sorduğunuzu hatırlayın. Gerçekten bilenlere danışmaktan ve yardım almaktan çekinmeyin.

Daha uygun fiyatlara, daha iyi şartlarda edinilen pert kayıtlı aracın sahibinin, alır almaz aklına gelecek ilk sorulardan biridir ‘’ya pert kayıtlı aracım bir daha hasar alırsa?’’ Yükselen enflasyon ve fiyatlar ile birlikte, bütçeniz için ciddi külfetler oluşturabilecek olan sıfır kilometre araç alımı, yerini çok daha düşük rakamlarla alınabilen ikinci el araç alımlarına bıraktı. Ve hem araç sahibi olayım hem de yüksek model ve daha donanımlı bir araç neden benim olmasın diye düşünenler için pert kayıtlı araç alımı da oldukça revaçta. Zira pert kayıtlı araçlar, hem satın alım sırasında hasar kaydı olmayan araçlara nazaran en az sekiz bin lira daha ucuz olması hem de ileride elden çıkarılması düşünüldüğünde alındığı gibi ucuz satılması dolayısıyla zarar ettirmemesi açısından oldukça akılcı bir seçim.

Ülkemizde kazaya karışan bir araç için sadece hurdaya dönüşmesi halinde değil maalesef küçük bir hasarın servis tarafından yüksek gösterilmesi sebebiyle de pert kaydı düşülebiliyor. Yine küçük bir çarpışma neticesinde hava yastığı açılan araçlar için de hasar tutarı çok düşük olmasına rağmen ağır hasar kaydı düzenlenebiliyor. Dolayısıyla aracın ‘’yürüyen’’ diye tabir edilen aksamlarında herhangi bir sorun olmaması da pert kaydı işlenmiş olmasına rağmen fazlasıyla mümkün. Ne kadara alınmış olursa olsun belirli bir külfeti olan bu araçların kullanımı esnasında da yeni bir kazaya karışması da muhtemeldir. Zorunlu trafik sigortası yaptırarak, haksız olmamız durumunda karşı araca verdiğimiz hasarı ödemekten kurtulabiliyoruz. Ancak aynı durumda kendi aracımızda oluşan hasarın tazmini için kesinlikle kasko yaptırmamız gerekiyor.

Ülkemizde faaliyet gösteren elliye yakın şirketin bir çoğu pert kaydı düşülmüş araçlar için kasko poliçesi düzenlemekten kaçınmakta, hatta teklif vermeyi bile reddetmektedir. Ancak birkaç şirket, ikinci bahar, yeni bir şans, pert kasko gibi ürünlerle bu araçların da teminat altına alınmasını ve kullanıcının daha rahat trafiğe çıkmasını sağlayabiliyorlar. Hasar kaydı olmayan bir araca oranla daha yüksek fiyatlarla bu sağlanıyor. Ancak yenileme dönemlerinde uygulanan meslekten tutun yaşa kadar bir çok indirim konusunu lehinizde kullanarak ve yıldan yıla artan hasarsızlık indirimlerinizle birlikte kasko için ödediğiniz tutar hasarsız araçlarla denk seviyeye geliyor. Pert kayıtlı araç iyidir. Uygun fiyatlıdır. Teminatlıdır. Alınır.

Ağır Hasarlı Araçlar

İkinci el araç satın alırken, tramer diye adlandırılan bilgi alt yapısından sorgu yapan herkesin mutlaka bir kere dahi olsa denk geldiği tabirlerden bazılarıdır ‘’pert, ağır hasar kaydı, tam ziyan’’ gibi kavramlar. Peki nedir bu kavramları birbirinden ayıran ana başlıklar. Ve hasar kaydı, bir aracı satın alırken ne derece önemlidir? Hasar kaydı, kazaya karışmış bir aracın bilgi alt yapısında yapılacak sorguyla görülebilen, yapılan kaza neticesinde aracın kasko veya trafik sigortası üzerinden karşılanan toplam hasar miktarını belirtir rakamdır. Genellikle tutar net ifadelerle belirtilir ve tamiratı yapanın yetkili servis olması durumunda gereğinden biraz fazla görülebilen bir tutardır.

Ağır hasar kaydı, her ne kadar pert kaydı ile karıştırılıyor olsa da aralarında küçük farklılıklar vardır. Yine bilgi alt yapısından edinilecek bir sorgulamada, tutar yazmaksızın sadece ‘’ağır hasar kaydı’’ ifadesi yer alabileceği gibi, tutarın da belirtildiği bir durum söz konusu olabilir. Ağır hasar kaydı, aracın kaza yapılan tarihteki kasko rayiç bedeline oranla yüksek miktarda bir hasar olması durumunda düşülecek kayıttır. Ülkemizde, hava yastığı açılan araçlar için direkt olarak pert kaydı düşüldüğüne inanılır ancak sadece hava yastığının açılması aracın perte çıkarılması için yeterli bir veri değildir. Ayrıca ağır hasarlı araçlar için kasko poliçesi düzenlenmesinde genellikle sorun yaşanmaz.

Tam ziyan veya pert diye nitelendirebileceğimiz kayıt türünde ise araç, kaza yapılan dönemde, aracın kasko rayiç bedelinin %70 i ve üzerinde bir hasar almıştır. Sigorta şirketi tek başına karar alamamakla birlikte, araç ruhsat sahibi ile birlikte aracın perte çıkarılmasını sağlar. Ve aracı ister tamirat ihalesi yoluyla yaptırarak isterse de direkt olarak satışa çıkarabilir. Bu aşamada araç sahibine, aracın o dönemdeki kasko rayiç bedeli –üç ayrı internet sitesinden aracın muadili olabilecek özellikte fiyatların ortalaması alınarak- ödenir. Çoğu kez tamiratının ardından dahi trafikte tehlike arz edeceği düşünüldüğünden, yeniden kasko poliçesi düzenlenmesi ise mümkün olmakla birlikte çok zordur.

İkinci el araç alırken, mutlaka sistemsel sorgulama yapmanızı ve mümkünse hasarlı araç alırken, görmenizi ve Anadolu Pert gibi işin uzmanlarından yardım almanızı öneririz. Keyifli sürüşler.

Ağır hasarlı araç satışı, sıfır veya ikinci el araç alımındaki kolaylığa bağlı olarak, gün geçtikçe daha da artan trafikteki araç sayısı ve yoğunlaşmayla birlikte son dönemde büyük yükseliş gösteriyor. Satın alımların çoğunda araç geçmişi sorgulama yoluna giden insanlar sayesinde, eskisi kadar kusurunu gizleyerek araç satışı gerçekleşmemekte. Ancak otomotiv konusunda fazla bilgi sahibi olmayanlara karşı maalesef bu tür işlemler yürütülebiliyor. Öncelikle otomobili asıl ayakta tutan parçaların neler olduğu ve sadece boyaya dayalı hasarın araç için pek bir şey ifade etmediğini bilmek gerekiyor. Alt takımları, direk ve şasesinde ciddi hasarlar olmayan bir otomobilin satın alınmasında herhangi bir sakınca olmayacaktır.

Ağır hasarlı araçları satın alabilmek için farklı kanallardan yardım alınabiliyor. İlk olarak araç satış ofisleri bu yerlere örnek olarak gösterilebilir. Kurumsal bir yapıyla çalışan şirketlerden yapılacak alımlar, hem fiyat hem de aracın hasar detayı anlamında gerekli bilgilendirmenin yapılması hususunda tatmin edici olacaktır. Bir diğer satış kanalı olarak internet üzerinden ilan yoluyla aracını satışa çıkarmış kişilere başvurulabilir. En riskli yöntem olarak değerlendirebileceğimiz bu platform, ancak satışı yapanın dürüstlüğü ile doğru bir alışveriş gerçekleştirilmesini sağlıyor. Aksi takdirde mağduriyetlerin çoğu da yine bu satış yoluyla yaşanıyor. Son dönemde ağır hasarlı araçların satışı konusunda mahkeme, alıcı lehine emsal kararlar verse de yaşanacak küçük sorunlar bile zaman ve para kaybına sebep olabiliyor.

Son olarak, kurumumuz gibi işini özveriyle ve müşteri odaklı olarak yapan firmalardan yapılacak satın alımlarda, yaşanacak olası sorunların minimum düzeyde tutulması sağlanabilir. Satışı yapılacak araçların a dan z ye tüm araştırmalarının yapıldıktan sonra vitrine çıkarılması, tamiratı ve nakli konusunda gerekli desteğin sağlanması ve aracın şişirilmemiş gerçek değerinden satışının yapılması, müşteri için avantaj teşkil eden başlıkların ilk sıralarında gelir. Günümüzde her sektörde yaşanan, muhatap bulamamak gibi bir sorunla karşılaşmamak için kurumsal yapısı, işinin ehli ekibi ve ağır hasarlı araç alım satımında kat ettiği yoldan aldığı tecrübesi ile Anadolu Pert, her durumda yanınızda olacaktır. Keyifli sürüşler.

Önemli Bilgiler

Almak istediğiniz aracın ağır hasar kaydının bulunup bulunmadığını öğrenmek en doğal hakkınız. Bunun için hasar kaydı sorgulama işlemini kendiniz yapabilirsiniz. İkinci el araç alacakların kendilerini güvence altına almak için yaptıkları sık işlemlerden biridir hasar kaydı sorgulama. Alacakları aracın kazaya karışıp karışamamış olması, karıştıysa ne kadarlık bir hasar olduğu gibi detayları edinebileceğiniz alanlar var. İnsanlara olan güvenin bu denli azaldığı günümüz hayatında bu gibi ortamın olması aslında çok büyük bir şans. Elbette bu alanında handikapları var. Eğer aracın kaza sonrası hasarı sigorta şirketi kapsamında değil de oto sanayilerde kayıtsız olarak yapıldıysa bu hasarın kaydı elbette ki bu kayıtlarda yer almayacaktır.

Gelişen teknolojinin ve devletin sağladığı avantajların gelişmesiyle araç hasar sorgulamasını bir sms ile yapabiliyorsunuz. Trafik sigortaları bilgi merkezi kurumunun kısa adı olan TRAMER den bu bilgiyi edinebiliyorsunuz. Aracın şasi nosu ile kayıtlı olan tüm kazalarını ve bu kazalardaki hasar tutarlarını öğrenebiliyorsunuz. Tramer sizlere tüm sigorta şirketlerinin tüm sigorta işlemlerinin bulunduğu bir depo alanı sunmaktadır. Hasar yazıp boşluk bırakarak şasi anlamına gelen s harfini yazıp tekrar boşluk bırakarak şasi noyu yazıp 5664 e mesaj atıyorsunuz ve bir iki dakika içinde o şasi noya ait tüm hasar kayıt bilgileri sizlere sunuluyor. Hem hızlı hem de güvenilir olarak sizler sağlanan bu alan alıma konu araç hakkında tüm bilgileri edinmenizi sağlıyor.

Hasar kaydı sorgulama için bir diğer yol da e-Devlet şifresi ile e-Devlet üzerinden sorgulatmaktır. Turkiye.gov.tr adresinden e-devlet şifreniz ile giriş yapıp e-hizmetler menüsünden Emniyet Genel Müdürlüğünün online araç sorgulama ekranı ile sadece araç plakası bilgisi girerek de bu bilgiyi alabilirsiniz. Plaka değişikliği gibi bir durum söz konusu olma ihtimaline karşın şasi no ile sorgulama yapmak daha güvenilir bir yöntem olacaktır.

Bir kaza sonrası araçların rayiç bedellerini n %70’i oranında onarım bedeli oluşması halinde acenteler tarafından bu araç pert kayıtlı hale gelmektedir. Pert araç alış satış işi de bu aşamanın sonrasında gerçekleşen hukuki kabul görmüş bir süreçtir. İlk olarak bir aracın rayiç bedeli nasıl hesaplanıyor buna bir bakalım.

Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği tarafından her ay yenilenen bir düzen olan sistem üzerinden aracınızın kasko rayiç bedeli hesaplanmaktadır. Rayiç kelime anlamı olarak bir malın o andaki (zaman) alım satım bedeli demektir. Kasko rayiç bedeli de o aracın o zaman dilimi içerisindeki piyasa ederi fiyatı demektir. Bankaların taşıt kredisi kullandırırken baz aldığı bedel buradan hesap edilir. İşte bu kasko rayiç bedelinin %70 i kadar olan bir hasar ya da onarım tutarı olması durumunda araçlar perte çıkarlar. Bu durumun gerçekleşmesi için aracın tamamen kullanılamaz duruma gelmesi şartta değildir.

Özellikle yeni teknoloji araçlarda elektronik aksamın fazla bedel onarım tutarları olması sebebiyle birçok araç dışarıdan sorunu yokken pert kayıtlı olabilmektedir. Hal böyle olunca pert kayıtlı araç satın almak hiç de mantıksız bir seçenek gibi görünmüyor elbette. Sonuç olarak araçlarımızdan beklentimiz yol aldığı sürece sorun çıkarmadan güvenli bir ulaşım gerçekleştirebilmemizi sağlamak. Araçların hasar kayıtlarının bulunduğu eski adıyla Tramer yeni adıyla SBM sisteminde sorgulama yaparak araçların hasar durumlarını ve pert kayıtlı olup olmadığını öğrenebilirsiniz.

Plaka, şasi no, TC Kimlik Numaraları, motor numaraları ile arama yaparak aracın 2003 yılından bu yana olan tüm hasar kayıtlarını görebilirsiniz. Elbette bu sistem üzerindeki hasar kayıtlarının hasar dosyaları ile sigorta acentesinin yetkili kıldığı yerlerde yapılmış olması gerekmektedir. Pert araç alış satışı yapacak olan kişilerin öncelikli olarak aracın hasar durumunu bileleri ve onarım bedeli ile alım bedeli birleştiğinde hali hazırdaki piyasa bedelinin yine de altında bir maliyete ulaşması gerektiğini bilmesi gerekir.

Anadolu Pert olarak Kahramanmaraş başta olmak üzere tüm Türkiye de pert araç alım satım işini alıcı ve satıcı tarafların her ikisinin de haklarını gözeterek ve koruyarak gerçekleştiriyoruz.

Tarz Yazılım Logo